Sunday, July 15, 2007

Men glädjen är tillbaka

Idag har jag sprungit långsamt, 30K på 2.45. Inte mycket att skryta med exakt, men det var 30K ren löparglädje. Sprang upp till Ursvik och körde den "tunga milen". Det var en fantastisk löpardag idag, nedskruvat tempo men med mersmak. Just så som löpning ska vara. Det kanske faktiskt är exakt det som är tricket, att när de tidsmässiga resultaten vägrar att infinna sig får man finna glädjen i själva löpningen.
Att mina tider inte finns där gör ju egentligen inte så mycket just nu, det är i Berlin i slutet av september tiderna ska vara bra. Nu ska jag försöka gå in i en högintensiv träningsfas, kommande vecka får kanske bli något lugn för att sedan semestern ska ägnas åt rejäla distanspass.
Som vanligt har jag problem med att orka genomföra mina intervallpass, de är så jobbiga och trista. Men även här finns det ett trick, att helt enkelt inte genomföra passen med klocka utan mer "känna" sig fram, låta det hela bara ske liksom. Självklart ska det göra ont och självklart ska det vara sjukt jobbigt, men genom att ta bort klockan slipper man bli slav under tiderna. Det är roligare att vara slav under tider när man verkligen kan prestera, nu kan jag inte det utan måste bara acceptera.
Så fort jag är i bättre slag ska jag plocka fram klockan igen och pressa mina tider.
Dagens pass var hursom ett runners high pass utan like, sprang runt och hälsade på folk jag mötte längs vägen. Jag var hög som ett hus i i nära tre timmar. Tror inte riktigt det släppt ännu.

No comments: