Monday, January 28, 2008

Krämer med drag i

Läste just Berglunds liniment inlägg och mindes då en hemsk historia.

När jag och min bror var i Berlin för att springa marathon gick vi runt i mer än tre timmar på marathonmässan dagen innan för att se om det fanns något kul att köpa.
Bland annat ville min bror hitta ett riktigt starkt liniment, något som riktigt rev i huden. Han hade testat när han gjorde lumpen sa han, sedan dess hade han inte hittat någon med riktigt krut i.


Vi gick runt och frågade efter liniment extra strong. Okej sa en kille i en apotekskiosk. Han sa att han hade en som var extra strong och en som var superstrong. Inte så stor skillnad tänkte vi men köpte en superstrong.

Väl hemma på hotellet strök vi in våra ben i denna kräm, min bror först och jag sedan. Efter det att jag strukit mina ben började min bror skrika, han skrek och vred sig i plågor. Jag trodde min bror skojade med mig, att han låg där och vred sig för att skrämma upp mig. Ungefär när jag tänkte detta började det bränna i mina ben, det brann verkligen. Jag sprang in i duschen för att skölja benen och därmed bli av med salvan. Men nej, det gjorde bara ondare.

Vi låg helt stilla på våra sängar och bara skrek, undrar vad hotellgäster tänkte när de gick förbi vårt rum.

BEnen blev helt röda ochg det tog en halvtimme innan vi ens kunde röra oss och jag vet fortfarande inte om det gjorde någonm nytta men nej det gjorde den nog inte eftersom vi bara skulle testa salvan på våra redan pigga ben.

Enda effekten salvan hade på oss var att vi inte kunde sova, något man gärna gör natten innan ett marathon.

4 comments:

Anonymous said...

Jag har aldrig riktigt förstått nyttan med liniment... Kan någon förklara det för mig?

Anonymous said...

Ja, snälla gör det!
Efter denna sedelärande - och tokroliga - historia ska det mycket till för att jag ska våga mig på ens tigerbalsam och ormsalva :-).
Finns det fler djurvarianter förexten? Typ krokodilpasta, myrslokskräm, eller blåmessmörja?

Alessi said...

Just den här historien lät ju sådär trevlig, men man måste ändå uppskatta produkter från apotek som faktiskt har en effekt!

Personligen har jag ingenting emot varningstrianglar på typ hostmedicin..

Sten Berg said...

JAg kan inte förklara nyttan av liniment. Tror möjligen det kan ha samma effekt som att bada isbad efter ett lopp. Musklerna drar ihop sig och återhämtningen sker snabbare.
Men vad vet jag , jag är ju endast en enkel grabb från Södermalm.