Sunday, February 17, 2008

Alessi gästbloggar: Let’s make some plans

Löparfråga: Hur planerar man bäst sin löparvecka?

***

Normalt sett är jag relativt bra på organisera mig. Särskilt välorganiserad har dock inte min träningsplanering inför Sthlm 2008 varit. Jag har helt enkelt sprungit när själen krävt det (och det har den som tur är gjort ganska ofta). Jag ska dock försöka börja strukturera upp träningen. Jag börjar här och nu, och alla tips är välkomna.

Måndag: Vila (med option på förlags-pingis).
Tisdag: Eventuell debut i Allans löparklubb.
Onsdag: Vila
Torsdag: Kortpass om 10K
Fredag: After Work (på gränsen till alkoholfri)
Lördag: Långpass om 20K vilket är pers. rekord
Söndag: Vila

Totalt: 45K och det längsta jag någonsin sprungit på en vecka.

10 comments:

Jag, Allan said...

Ser bra ut, särskilt eftersom tisdagen innefattar lite backträning, det behöver du.

Karin said...

Gillar din planering, med After-Work inkluderat :-) Tänk på att vätskeladda inför långpasset bara (och då pratar vi alkoholfri vätskeladdning ;-) )
Lycka till!!

Nix said...

Ser fint ut.

Jag tänker vara sådär petimietertråkig nu igen, dock.
Det är jättevanligt (jepp, gjort det själv) att man drar på för hårt och skadar sig. Det finns en 10%-regel som tyvärr stämmer - även om det känns som pancho att följa den. (Jag avviker gärna något uppåt - men det blir skavanker).
Den säger att man inte ska öka med mer än 10% per vecka. Ökar man mängd så ska man inte öka fart, och vice versa. Dessutom ska man endast öka ett av passen (lämpligen långpasset). Kolla att det är ungefär rätt - dvs att tidigare mängd är cirkus 35-40 km.
Tittar man på Szalkais program så följer de denna regel i det närmaste slaviskt (i alla fall 3:30, men de andra lär vara lika i det avseendet).

Och för att ytterligare göra det här överpräktigt så slår jag ett slag för styrketräningen (som jag själv slarvar kopiöst med). Det är närmast nödvändigt för att slippa skavanker det med.

I övrigt ser det kanon ut med ett kvalitets-, ett mängd- och ett långpass. Skolboksexempel!
Nästa steg skulle jag säga är ytterligare ett mängdpass, förslagsvis ett mycket lugnt pass på söndagen. Lugnare än torsdagens men med ungefär samma längd.

Puma said...

Tänkte precis säga det Nix just sa... det där med att inte öka på veckomängden för mycket. Men kanske gjorde du 44k förra veckan så då är ju 45k lugnt. Eller så gjorde du 14k förra veckan och då är ju 45k lite mycket?

Anonymous said...

Ja, vad kan jag säga förutom att det ser bra ut... Finns det någon anledning till att långpasset kommer på lördagen och inte på söndagen? Och om det är vila på söndagen, är det löpning på måndagen efter? Eller är det två vilodagar irad inplanerade...

Jag, Allan said...

Kunde inte säga det bättre än vad Nix gjorde. Hade rentav skrivit ner min version av det men ville inte framstå som en sträng mentor. Nu fick Nix ta den rollen.

Men han har rätt.
Och ev kör vi lite styrka på tisdag med.

En viktig del av träningen för din del kan ju även vara att lära dig gå på after work utan alko. Tog ett tag att lära sig för mig (inte just after work, det har jag aldrig varit på typ).

Skål!

Alessi said...

Tackar och bockar för bra tips! Ni kan onekligen er sak! Återstår dock att se huruvida jag kommer leverera. Ger mig själv 70% chans.

Jag, Allan said...

För övrigt känner jag att du bara utnyttjar oss. Du ska bara ha och ha en massa svar på dina frågor. Snart dags att börja ge också va Alessi?

Alessi said...

Det kommer. Men man måste lära sig krypa innan man kan gå...

Anonymous said...

Glöm inte den väldigt vackra (men något stiliserade) inblick i hur en dag på tennisbanan kan gestalta sig som han gav oss... tänk hur många omtagningar som måste ha krävts för att få ihop den bilden med det greppet och utan boll... ge killen en chans, jag tror han kommer leverera big time inom kort!