Monday, May 19, 2008

Alessi gästbloggar: Gymmet, halvmara och den stora besvikelsen

Löparfråga: Vad ska man som löpare träna på gymmet?

***

Tränade på gym i lördags. Rygg och mage. Det var första gången på nästan ett år i och med att löpningen tagit all tid för rörelse i anspråk. Kändes bra att komplementträna (gör ni sånt?) och jag ska definitivt fortsätta med det.När man inte varit på gym på länge låter kroppen en få veta detta genom att bjuda på riktigt brutal träningsvärk dagen efter. Detta var synnerligen olämpligt just denna söndag då jag hade en halvmara inplanerad med A på förmiddagen. Överhuvudtaget började allt fel. Sekunden efter jag öppnat ögonen började mitt alterego bråka med mig:

"Har jag ont i halsen?"
"Nej, jag har inte ont i halsen!"
"Jo, jag har ont i halsen"
"Nej, för helvete, jag har inte ont i halsen"
"Jo, jag har ont i halsen"
"Okej, i så fall får jag dör jag idag"

Så gjorde jag häst-frust-ljud, bytte om och laddade vätskebältet.Väl ute ur lägenheten var det otroligt kallt och regnigt. Jag kom fem minuter sent vilket ledde till en del sura miner (vilket för dem som känner A, kungen av opunktlighet, förstår det orimliga i detta).Så började löpningen. Det gick trögt i början och båda kände sig helt ur slag. Allteftersom kom värmen i kroppen och ett angenämt tempo och rytm infann sig. Flåset var inga som helst problem, däremot började mina knäskålar sjunga rejält efter västerbron.Vi sprang in på 1h 58min och med rejäla krafter kvar (till skillnad från min första halvmara) vilket kändes fantastiskt. Men jag siktar ändå på 4.30.Och om detta var dagens triumf, så hette dagens stora besvikelse Zlatan Ibrahimovic. Vem som helst men inte han!

11 comments:

Sten Berg said...

På gränsen om ditt Roma gnäll platsar här i min fina blogg. Men okehj, du får ett free card idag då.

Masse said...

aha! gästblogginlägg... jag som läste inlägget som om det var Allan som skrev. Nu förstår jag!

Alessi said...

Japp, gästbloggning. Missförstånd beror på att Allan schabblat med formateringen. Men han har fått bakläxa, återstår att se om han sväljer stoltheten och åtgärdar.

Om han gör detta är det 1-0 till mig.

Alessi said...
This comment has been removed by the author.
Sten Berg said...

Ehhh nej, det är 10-0 till mig!
Och jag gillar Zlatan samt fick en Interflagga av min far när jag var fem år gammal.

MarathonMia said...

Okej det var en fråga du ville ha svar på, och nåt påstående där i slutet...
Gym: Ja. Viktigt med schysst överkropp till löparbenen. Borde finnas nåt löpargym att kuta in på i stan så att det går att kombinera tidsmässigt!

Zlatan: Han är kung. Sådetså.

Nix said...

Ja - man borde gymma.
Nej - jag gör det inte.
Ja - jag skadar mig hela tiden.

Frågor på det ;)

Jag hoppas att Zlatan blir något att ha i EM!

Sten Berg said...

Gymma rygg och mage, det gör jag och det är skönt. Sen ska du gymma ben, men inte som du tror. Betala mig jävligt bra så ska jag vara din PT.

Dunceor said...

Jag gymmat hela kroppen, mycket för att jag tycker det är skönt.
Dock det som antagligen är bäst är core, eller bålstyrka allmänt.
Jag tycker om att blanda allt möjligt, motionscykel, styrketräning, simning och givetvis löpning.

Karin said...

Jag gymmaDE, sedan blev jag sjuk (i mars) och efter det har jag inte lyckats prioritera in gymmandet igen. Men det gav bra effekt på löpningen också, så det blir till att peta in fler gympass efter SM...
Och vad är det för fel på Zlatan? ;)

Alessi said...

Okej, gymmet verkar vara the way to go! Men jag fattar vad du menar Karin, gymmet är ett bakteriehelvete!

Och for the record: Det är inget fel på Zlatan, han är fantastisk! Det är bara det att han grusade min söndag och iom att han är vår svenska stjärna skrivs det spaltmeter om skiten dag ut och dag in - som salt i mina sår.