Monday, May 26, 2008

Alessi gästbloggar: The shit they throw at us

Löparfråga: Vad ska man äta under ett lopp?

***

Utöver vatten och sportdryck verkar det som om det kommer delas ut en hel del promotion-föda i marathonspåret. Hur mycket av det som bjuds ska man äta tycker ni? Och framförallt vad? Av Allans #2-historier här på bloggen att dömma blir man ju lite orolig för fenomenet "löparmage". Hur som helst vore det synnerligen olämpligt att få sin första erfarenhet av detta debakel just på lördag.

Så därför: Är banan okej? Energy bars? Gel? Muffins? Ostron?

Vegas marathon-veteranen Kristofer på jobbet sa att man ska vara jävligt glad om man får tag i apelsin. Men vad säger ni?

16 comments:

Puma said...

springer du tillräckligt långsamt kommer de stänga igen stationerna så då behöver du inte oroa dig. du behöver inte ens springa bakom det berömda repet för att det ska hända. springer du tillräckligt fort kan du låta dig väl smakas av den goda saltgurkan som serveras där någonstans längs med banan.

Nix said...

Allt du provat under löpning är okej. Annat innebär mer risk. Men det beror ju lite på hur plåtmagad du är också.

Masse said...

Hoppa över skumsvamparna de delar ut utanför slottet, det ska jag göra iår...

Jag, Runners high said...

Jag säger skippa kaffet. Inget bra.

Magda Gad said...

Jag säger: stoppa inte i dig något som du inte testat att stoppa i dig under löpning tidigare.

Gillar överhuvudtaget inte tanken på att mixtra med mat/dryck just då när man faktiskt ska prestera som bäst.

Nix said...

Den där vita svampen man får redan vid nummerlappsutdelningen var inget vidare heller. Skitseg och fnösktorr.

Berglund said...

Vatten, sportdryck, banan, energy bars, saltgurka och fruktsockertabletter kör jag på.

Dunceor said...

vatten & sportdryck att dricka och sedan gel (egen), dextrosol (egen) är det som jag satsar på.

Alessi said...

Saltgurka låter så sjukt orimligt! Usch, fy och skit! Tack för tipsen annars!

Jag, Runners high said...

Det är faktiskt det rimligaste man kan äta under ett marathon tycker jag. Lagom lättsmält och fyllt med viktig salt.

Anonymous said...

To avoid cramp, a lot of seasoned marathon runners take a couple of bicarbonate of soda tablets just before the race. Your chemist will have some. Glucose tablets are also a good source of energy during the race. Eating solid food during the race isn't a good idea unless you think you'll be longer than 4 hours.

Timothy

Magda Gad said...

Vid närmare eftertanke har jag faktiskt ett tips: resorb.
Saltbrist kan inte enbart leda till vätskebrist utan även magkramp om man får överskott av glukos.

Anonymous said...

Käka allt du får tag i. Utom den äckliga saltgurkan kanske...

MarathonMia said...

Saltgurkan är ju toppen! Mentalt band de vätskan (som jag inte lyckats binda med 6 kg lakrits dagarna innan) så jag rullade in som en Michelingubbe.

När jag sprang för 3 år sedan fick vi halvmosade bananbitar - det var urrrk.

Alessi said...

Okej. Jag ger mig. Om jag får möjlighet lovar jag att testa saltgurka.

Jag, Runners high said...

Du kommer få möjlighet att äta saltgurka gubben. Oroa dig inte.