Monday, May 28, 2007

Det lilla

Förra veckan var jag ute på ett kort rekreationspass en varm kväll. Jag sprang Linnégatan ner till Djurgården och långt ner på gatan kanske nummer 79 så tittade jag upp. Till min förvåning såg jag en man som tvättade fönster helt naken. Jag såg liksom allt. Pitten hängde och dinglade. Fönsterputsaren var en kille i min ålder och han såg att jag såg honom vilket fick honom att se lite generad ut. Jag gjorde tummen upp, fönsterstreakern vinkade och jag sprang vidare med ett stort leende på läpparna.
I söndags skulle jag cykla och träffa en kompis på Söder. Tydligen hade det ridande livgardet eller ridande dragontrumpetarna eller vad de nu kan heta ridit förbi vid operan för det var hästskit överallt. Jag fick kryssa fram. I en hästskit, en rejäl en hade någon placerat en liten amerikansk flagga.
Det var ett diskret skämt men det var verkligen snyggt gjort.

Det är sådant här som kan förgylla lite, det kan göra livet lite roligare. Diskreta, små ögonblick. Det kan ibland vara just det lilla som är absolut mest upplyftande.