Sunday, May 13, 2007

Runners High känner sig nervo

Och inte så lite heller faktiskt. Fick halv panik nyss när jag för första gången i år (!!!) var inne på Zsalkais (eller hur han nu stavar sitt namn) träningssidor för marathon. Ville se hur jag ska bete mig denna sista vecka. Panik fick jag för att det stod att man typ på sista tisdagen ska göra en kolhydrattömning. Quack tänkte jag, vad är det? Låter inget vidare men jag är beredd att göra rätt många ingetvidare grejer just nu. Hur många som helst rentav för att springa bra i CPH på söndag. Jaha så nyss låg jag här och kollade efter kolhydrattömning. Googlade det och kom givetvis bara in på bodybuildarforum, dessa är i sig värda en hel del textmassa (alla dessa subkulturer, can´t live with them, can´t live without them).
Jaha sen hittade jag till slut någon eller rentav ett par olika löpare som beskrivit det som att den possitiva effekten av tömningen inte exakt är bevisad. Så jag beslutade mig för att strunta i den där tömningen hur den nu än skulle gå till.

Men en ännu viktigare fråga jag går runt med är hur jag ska träna denna sista vecka inför maran (den går nu på söndag, 20 maj). Fattade det som att jag kan köra typ ett intervallpass och ett snabbt milpass. Så då ska jag dra ut och bränna av en mil på 40 och köra någon form av intervall i veckan. Sen ska jag köra femtiometerslopp i stegrande fart (det gjorde jag förra gången jag sprang marathon och gillade det).
Kanske märker ni det jag själv i skrivande stund nu märker. Att jag skriver osammanhängande. Jag vet vaför, för att jag just nu är nervös. Jag vet också varför nervositeten kom just nu. För att jag var ute och sänkte fem öl igår. Känns som att jag sumpade en del av formen där. Antar ärligt talat att det inte spelar så stor roll. Men nervo har det lyckats göra mig i alla fall. Så nervo att jag aldrig längtat mer efter ont i benen i hela mitt liv. Måtte denna sista tid innan söndag innehålla distraktion i form av arbete eller dylikt så att tiden blir uthärdligt.
Kanske borde jag styra upp lite 10 mg Stilnoct så att nätterna kan ägnas åt rätt saker.

No comments: