Thursday, November 29, 2007

Min kropp i siffror

Häromdagen råkade jag ut för en slags spontan kroppssummering. Vi pratade jag och en läkare om något, men kom av någon anledning in på BMI. Jag sa till henne att nej jag tror inte det funkar på mig, men hon sa att hon hade en maskin som kunde leverera någorlunda relevanta siffror till mig.
Det var som en våg som sände upp elektroniska signaler i min kropp kan man kanske säga. Eller rättare, det var så mycket jag fattade.

Jaja, men dessa siffror fick jag i alla fall ut på en remsa efter att maskinen sänt upp el genom min kropp:

Vikt: 78.1kg
Längd: 179cm
BMI: 24.4
Basal metabolic rate (energibehov i vila): 1823kcal
Impedance (motstånd i kroppen?): 448 Omega (kan inte tecknet för det)
Fat %: 9.4%
Fat mass: 7.3kg
Fat free mass: 70.8kg
TBW (total body water, mängd vätska i muskler och inre organ): 51.8kg

Sen kom lite spännande siffror på remsan;

Target bodyfat: 17%
Predicted weight: 85.3kg
Predicted fatmass: 14.5kg
Fat to gain: 7.2kg

Kvinnan som utförde testet lade huvudet lite på sned och sa; alltså Allan, jag vet inte hur jag ska säga detta, men det vore bra om du gick upp lite i vikt. Du har ganska låga fettvärden.

Hallå? Ska jag köra en supersize me nu? Är det verkligen rimligt att man ska få sådana råd?

Nu var ju detta inte en konsultation med en läkare utan snarare ett litet "jam" mellan mig och en läkare som en slags spontantest bara på kul, men ändå. Rätt konstigt råd.

Rätt kul att få en massa siffror dock och att man drar runt med 51.8 kilo vätska i kroppen. Om man ändå kunde frakta den i en vagn bredvid sig.

5 comments:

Anonymous said...

Du kan få 7,2kg av mig... Det är ungefär vad jag vill ta bort...

Tid för överlämnande av övervikten får vi diskutera... Kanske Sophiahemmet kan bistå med teknisk expertis...

Nix said...

Jag vill också testa!
Var gjorde du det?

Där dog ju onekligen BMI-måttet... Om du går upp till 85 så är den överviktig enligt BMI.

Sten Berg said...

Just vågen jag testade på kan nog vara lite svår att komma åt, men jag kan tänka mig att typ http://www.itrim.se
Har sådana vågar. Vet inte vad de kan tänkas heta dock.

Nix said...

Okejrå
300 spänn hos Paulun har jag hittat.

Sten Berg said...

Nix!
Det är nog Gluteus medius som värker på min arma kropp. Kunde inte ens jogga upp idag pga smärta.

Vad ska jag göra?
Har du några ytterligare tips?