Monday, April 30, 2007

Studentmössan och den moderne mannen

Kalla mig modern eller motvals. Eller kalla mig för en man utan respekt för tradition. Men jag måste få fråga en sak. Vad är det här med studentmössan för något?
Varför ser jag män (mest) som sjunger i kör med studentmössor vid valborgsbrasan?
Personligen känns glädje inte som ordet on top of my mind när jag ser en studentmössa. Hade min egen en gång. Den gången mådde jag direkt illa. Jag hade just slutat gymnasiet, fått mitt usla betyg och stod nu i dörren till skolgården. Det var tänkt så att vi studenter skulle springa ut på gården och lyckligt skrika rakt ut. Jag var inge lycklig alls men kände att masspsykosen krävde av mig att skrika och bära min mössa ändå, liksom spela med. Okej nog om mig och åter till min fråga:

Varför står dessa män, inte pojkar, och sjunger med sina studentmössor på huvudet? Det var en period som ju inte hade mycket; sexuell ambivalens och frustration, tonårspsykoser, identitetskriser, fylla, oro och (kanske viktigast av allt) skeva världsuppfattningar. Jag pratar nu inte exakt om mig själv utan rent generellt, detta är problem som drabbar teenagers. Det luktar lite muggigt och skitnödigt i min värld med dessa män som jollrar vidare med dessa mössor måste jag säga, som om de aldrig kommit över fyllan, ångesten, ambivalensen och frustrationen men gör allt för att dölja det.

No comments: