Monday, August 27, 2007

# 6. Tänk på din teknik

Tänk på din teknik!

Hur ser mitt löpsteg ut under min sista backe? Hur ser det ut under min sista fyrahundring? Hur ser det ut under kilometer 40 på ett marathon? Detta är viktigt att tänka på. Eftersom rätt teknik innebär god löpekonomi, något som är så viktigt för långsdistanslöpare. Viktigt därför att man dels kan springa längre med mindre ansträngning och viktigt därför att man minskar skaderisken.
Denna punkt tangerar punkten om att koncentrera sig eftersom rätt löpteknik handlar om just att koncentrera sig. Den är dock så viktig så den har fått sin helt egna punkt.

Så vad ska man tänka på avseende löpteknik?
Man ska tänka på sin hållning, hålla huvudet högt, ta ut sitt steg och hålla överkroppen lutad bakåt. Hålla in armarna och inte flaxa med dem och man ska ha ett tyst löpsteg, inte klafsa och klappra med fötterna.

Jag brukar tänka att det är en fråga om värdighet. När tröttheten sätter in så är det lätt att man tappar allt vad värdighet heter och man ser ut som en pajas som kommer springande med flaxande armar, drägel i munnen, klafsande fötter och framåtböjd kropp. Är detta värdigt, är det detta jag tränat för? Att se ut som en clown? Nej det är det inte och detta ska man tänka på. Man ska tänka på sin hållning, sin fotisättning och sin armföring och man ska göra det under all sin träning.

No comments: