Tuesday, August 14, 2007

Några av de vackraste rundorna i mitt liv

Tänkte just lista de vackraste löprundorna jag sprungit men märkte att det inte var möjligt eftersom jag kom på att det inte blir fair. Det är så förknippat med platser och sinnesstämningar och sånt. Istället ska jag nu lista mina vackraste löparstunder jag haft under resor.

5. Bergen runt Chamonix på sommaren. Har gjort åtskilliga turer i bergen runt Chamonix, många turer jag gjort där har dock varit på för krångliga stigar med en massa stora stenar vilket gjort att jag inte kunnat njuta av vyerna.
4. Onslunda-Atusa-Tågusa-Grevlunda-Kivik vägen går hela tiden ner mot havet och man ser hela tiden vattnet bakom de böljande kullarna på Österlen.
3. Berlin i Somras, 35K ren turistlöpning, såg hela staden.
2. Stranden i den lilla fiskebyn i Brasilien, när jag var jetlegad och klockan var fem på morgonen lokal tid och solen gick upp. Fy fan vilken runda.
1. Cannes- Cagnes-sur-Mer, en vårvecka för kanske fyra-fem år sedan. Satt ute på ön utanför Cannes, Île Sainte-Marguerite och bestämde mig i princip på impuls för att springa hela vägen till Cagnes-sur-Mer. Köpte typ fem kokta ägg som jag vräkte i mig och en stor flaska vatten och tog båten tillbaka till Cannes och började springa. Tog den lite mindre vägen som går längs havet. Vågorna sköljde över mig och det blåste lite, tror inte det gick såvärst fort och minns att jag gick in i väggen på grund av att jag ätit för lite innan. Något jag löste genom att gå in på ett boulangerie och köpa två slicar pizza och mer vatten. Åt upp det i ett nafs och fortsatte springa med nya krafter.
Det var tidig vår och fortfarande vinter i Sverige, solen värmde och jag sprang i shorts. Kvällen innan hade jag kört backe uppför en gammal stig in till Cagnes-sur-Mers gamla muromgärdade stadskärna. Denna gamla stig avslutade mitt finaste löparminne jag hittills haft under en resa.

Måste säga att löpning på semestern är bland det finaste man kan göra. Det går alltid lätt och man hinner se så mycket.
Nästa vår funderar jag starkt på att göra debut som träningsturist och ta mig ner till Algarve för en veckas löpning. Är det månne först då man har rätt att kalla sig en löparfåne, när man åker på träningscamp?

No comments: