Tuesday, August 28, 2007

# 7. Lär känna dina banor som du känner ditt eget hem

Spring på platser du känner väl till, på detta sätt kan du totalt koncentrera dig på din löpning, lära känna din kropp samt lära dig att hålla en jämnare fart. Skaffa dig en uppsättning rundor av varierande längd och banprofil som du kan alternera mellan. Men håll dig till dessa, lär känna dem låt dem bli en del av ditt hem. Detta underlättar löpningen ur ett slags holistiskt perspektiv, som en del av livet liksom.
För mig är exempelvis både Brunnsviken och Djurgården en del av mitt liv på ett mycket påtagligt sätt. Jag vet var det bor råttor längs Brunsan, jag vet var det finns stora hål i stigen längs kanalen på Djurgården och jag känner till varenda backe, sten och flanör som återfinns längs mina vägar. Dessutom vetjag när underlaget är på ett visst sätt vid olika platser.

Jag vet även exakt hur fort jag springer mina rundor (för det mesta), kan oftast säga det med 99% träffsäkerhet. Ska jag springa runt Brunsan kan jag bestämma mig för att det ska gå på en viss tid och så blir det med en felmarginal på typ 10 sek, det är säkert, med tiden blir man rätt pricksäker.
Detta är bra eftersom man genom att upprepa samma banor lär känna sin kropp och kan säga saker om sitt tillstånd. Man vet att i den här backen brukar det kännas si eller så och så kan man jämföra med hur det känns nu, det värdefullt. Det kan även vara inspirerande att känna att man behärskar en bana och att man vill springa den fortare, man vill utvecklas på just den sträckningen.

För att sedan vända på detta är det även viktigt att ibland bryta mönstret och börja köra nya banor, att utforska det okända. Detta får dock större effekt om man just, i vanliga fall följer ett givet mönster, som man sen bryter. Att springa på semestern kan vara mkt inspirerande exempelvis. För min del var det exempelvis inte så jättelänge sen jag började springa i Ursvik vilket fortfarande inte är en del av min vardag fast jag tror att det kan bli det.
Att springa i Ursvik känns som att bryta ny mark för mig och blir i sig en slags injektion, en extra krydda för löpningen.

Så, för att sammanfatta detta;

Spring regelbundet ett par olika sträckningar, detta är bra för att du kan koncentrera dig på dig själv och inte på omgivningen. Det fungerar även inspirerande eftersom du kan utmana dina tider på samma sträcka osv.

Bryt detta mönster med jämna mellanrum när du känner att du behöver ny inspiration.

No comments: