Friday, May 9, 2008

Ondskan

Ondskan måste vara det som stoppar en löpare från att kunna springa. Jag har varit inne på det förr men ondskan i mitt liv heter Hitler, min fucking benhinna på höger ben.
Den ska dö. Ni vet hur man känner, den ska dö och man kan göra nära nog vad somhelst för att döda den.

Imorse kunde jag ärligt knappt kliva upp ur sängen, det tog mig dubbelt så lång tid att gå till jobbet eller rättare sagt till napraten som ligger på vägen. Jag ville helst stanna och vila mitt ben påvägen och jag hade kunnat döda för att få en käpp att gå med. Är detta bra? Nej jag antar att det inte är det. Naprapaten sa att nu trodde han att det är lika bra att jag avstår helt från att träna ett tag. Min första tanke var att då byter jag naprapat, min andra att jag inte har något riktigt val, jag står lite handfallen inför detta.

Har en sak kvar att testa men det brinner lite i knutarna, Voltaren som man tar i tablettform. Men då ska ni veta att jag fan inte petar i mig tabletter hursomhelst, eller jo det gör jag. Men det är bara vid särskilda tillfällen.

En mil ikväll borde inte jag göra, men jag står och vacklar utan träning blir det ju fan inget Stockhom marathon i år.

23 comments:

gullfot said...

Det finns ett omstritt alternativ. DMSO. Ingår i vissa liniment för hästar, ej godkänt på människa. Men då skall man ha klart för sig att duktiga travhästar är dyra saker så man slarvar inte hursomhelst med dem heller. Läggs på lokalt i alla fall.

Skrev jag detta? Nej, det har ni aldrig hört/läst. Allt finns ju på google numera.

Sten Berg said...

Men var kan detta omstridda köpas, svaraannars blir jag galen.

gullfot said...

Veterinär skulle jag tippa, min far i Tyskland fick det rådet av läkare (och blev hjälpt). Sedan är det ett vanligt lösningsmedel på labb, "HPLC-grade". 75% i ultrarent vatten, typ.

Magda Gad said...

Lösningsmedel? Allan du får plocka fram dräkten igen. Och skyddsmask.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimetylsulfoxid

Sten Berg said...

Låter som rena döden.

Men va fan. Ska leta upp en veterinärä och be om hästkuren.
Hittade vidare en hemsida som sålde det med.

Men vi ska se. Såhär på eftermiddagen känns det alltid lite bättre.

Magda Gad said...

Hittade den här hästkuren:

"Blanda siduro med 1/3 99% D.M.S.O (dimetylsulfoxid) finns att köpa på nätet i Sverige från företag som säljer labkemikalier. DMSO penetrerar huden och underliggande vävnader på några sekunder. Huden blir varm efter applicering och efter nån minut känner du lite löksmak i munnen.

Medicinsk användning i Sverige är inom cancerbehandling där man förvarar stamceller i DMSO och som antiinflammatorisk behandling på travhästar.

Jag har alltid med mig en mix av siduro/dmso på hårdare strapatser jag skulle uppskatta att det är minst 10 ggr effektivare än kortisontabletter/naproxen och sidurosalva utan dmso.

Bieffekter: löksmak i munnen, fnasig hud efter applicering morgon och kväll i 3 -4 dagar, kan du leva med det så beställ en flaska."

Dunceor said...

Jag har haft bra effekt av Voltaren annars. Försök få ett recept och få 100mg Voltaren så ska du nog kunna springa.
Lycka till, trist som fan i alla fall.

Masse said...

Och så vaknar man upp på en parkbänk vid Globen med Drottningssylt mellan skinkorna... :-)

Alessi said...

Shit folks.

Jag säger som Allan brukar säga till mig. När ska man ringa någons föräldrar...?

MarathonMia said...

Jag tror att det börjar bli läge. Allan är desperat och nu får han huskur efter huskur presenterade för sig som lockar till himlahöjder...

Runners-corner said...
This comment has been removed by the author.
Sten Berg said...

Fan Masse, hur ofta händer det dig? Eller är det mig det händer. Eller är det en hemlig dröm?

Jag befinner mig snart bortom desperation och inne i sorgefasen.

Karin said...

Ytterligare ett tips (hämtat från triathletkompisen vars benhinnor krånglar emellanåt): kyla, värme, massage i den ordningen. Kyl benen efter träning, massera med is (släng in en påse vatten i frysen och massera HÅRT!) och därefter värme och vanlig massage. Om det inte funkar: Ipren (alt Voltaren) maxdos i en vecka plus stretch. Eller hästliniment, vilket tydligen också hjälper bra.

Hoppas verkligen att Hitler dör snart!

Anonymous said...

Fan, DMSO verkar grymt. Undrar om man skulle våga stryka på det. Beror på hur desperat man är antar jag...

Anonymous said...

Mer hittat på nätet:

"Jag har under de senaste 10åren med god framgång behandlat många patienter med diagnosen benhinneinflammation. Personligen tror jag faktiskt inte att det egentligen handlar om en inflammation även om det är så det benämns. Jag misstänker att det förhåller sig med denna diagnos såsom med hälseneinflammation och tennisarmbåge. En forskargrupp i Umeå med Dr. Alfredson i spetsen har publicerat en mängd studier där de visat att det inte föreligger någon inflammation vid någon av dessa diagnoser varför namnen är missvisande. Däremot hittade de förhöjda nivåer av ämnet glutamat som är en exciterande neurotransmittor, vilket innebär att det finns en extra retbar nerv precis i närheten.

Detta skulle kunna förklara varför jag haft mycket goda resultat benhinneinflammation genom att först få igång rörligheten i ryggraden på relevanta nivåer (i detta fall T12-L2 och L5-S2) och sedan följa upp det med nervmobilisering för de involverade nervrötterna samt nervgrenarna på underbenets framsida. Om besvären funnits under längre tid så behövs också stabiliseringsträning för ryggen. Med denna metodik har jag kunnat få bukt med problemen inom några veckor.

Jag instämmer i att benhinneinflammation är en överbelastningsskada även om jag anser att snarare är ryggen som överbelastats."

Anonymous said...

Han som skrev ovanstående heter David Felhendler och kan nås här:

http://www.hospitalshalsan.se/

Anonymous said...

Det finns ju nån tejpning som ska vara grym... "Benet" skriver om det här(med bild): http://benets.blogspot.com/2008/04/tejplpning-frsta-intrycket.html

Sten Berg said...

okej.

Tack för alla tips. Jag ska fan ta tag i detta per omgående.

Återigen tack!

Benet said...

Fan vad trist att läsa (och sorry att jag missat detta. Har varit lite busy i helgen och blogläsandet har blivit lidande)...

Har själv dragits med problem i underbenen i ett antal månader nu. Har inte haft riktigt koll på vad problemet har varit, men på senare tid lutar ALLT nmot att det är just benhinnorna som är problemet. Min massör provade att tejpa underbenet med en speciell japansk tejp (Nitto Denko) som appliceras med en speciell teknik som massören lärt sig (Kineisologi-tejpning)

Tejpen går att beställa från K-Active.

Du kan se hur den applicerades på mig på min blog, precis som Berglund tipsade dig om.

Tejpen hjälper till att dra tillbaka den muskel som gnider mot och irriterar benhinnorna vilket leder till smärta. Det botar ju inte själva inflammationen, men lindrar definitivt smärtan. Jag kunde inte tro det var sant att jag inte fick ont då jag sprang med tejpat ben. Det var helt sanslöst!

Nu är jag inne i en otejpad Voltarenperiod för att verkligen försöka bli av med själva inflammationen. Jag kör med receptbelagda Voltaren, 100 mg om dagen. Samtidigt smörjer jag med Voltarensalva. Inflammationen verkar vara seg som fan och jag har inte vågat mig ut den senaste veckan pga risken att förvärra skadan. Men, men det löser sig nog.

Hästlinement låter förresten brutalt... vete fan om jag vågat prova...

Anonymous said...

I want not concur on it. I over polite post. Especially the title-deed attracted me to review the intact story.

Anonymous said...

Good post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.

amatörtränare said...

Hej
Har oxå blivit rekommenderad DMSO till mina konstant värkande armbågar då läkare o annat inte kan göra ngt så kommer jag nu att pröva detta i 10 dgr o då i kombinnation med Back on Tracks armbågsskydd. Eftersom jag har travhästar vet jag att preparatet fungerar. Har visserligen inte använt det på mina (än kanske bör tilläggas) men vet många som använt det med strålande resultat. Jag använder mkt av Back on Tracks prylar till hästarna och det är verkligen det bästa jag någonsin använt.

Unknown said...

DMSO kan man hitta på denna sidan.

https://www.facebook.com/Al-Jawad-909327182463323/?ref=aymt_homepage_panel