Wednesday, December 19, 2007

Den hårda kroppen


Ett bra steg är ta mig fan allt jag tänker på just nu. Jag har de senaste månaderna fått ett bättre steg, det är jag säker på. Jag har fått det av olika anledningar men främst en, jag styrketränar en gång i veckan. Nu skulle jag vilja visa med bilder hur denna träning går till, men det kan jag inte för det skulle krävas en jävla apparat för att kunna genomföra, men kanske kan jag beskriva lite.

Del 1; jag kör mage, rygg, sidorna och armarna.
Ursäkta mitt ovetenskapliga språk, men dessa övningar kör jag.

Sido höjningar i en såndär rygghöjarbänk, hmmm, fattar ni vad det är?
Rygg i rygghöjarbänken.
Mage genom att ligga med huvudet under en ribstol och köra upp benen i stolen och sedan ner på sidorna och i mitten.
Armhävningar.

Del 2; Ben
Jag kör många benövningar på ett tefat se bild.
På tefatet eller balansplattan kör jag;
Knäböj - jag kör med vikter och går ner så långt jag kan på ett ben, det andra benet bakom.
Dynamisk stretch - böjer ett ben och drar upp det andra så långt bak (i rakt läge) det går.
Stå på ett ben, slänga en liten grej på marken en bit bort och sedan ta upp den lilla grejen, med handen.
Samma som ovan men ta upp med foten (brukar skrynkla en liten bit papper).

Övriga övningar med ben;
Balans på en liten upphöjning, jag brukar köra en stepuppbräda (stå så långt ut på brädan det går och hål balansen så länge det går). Detta tar på vaderna och vill man göra det ännu tynngre kan man ta med tyngder.
Sen några dynamiska stretchövningar till, men de kan jag inte exakt beskriva, mitt språk räcker inte till att beskriva dessa övningar.

Jag försöker träna olika typer av balansövningar eftersom jag tror att man på detta sätt når muskler man inte kan nå på annat sätt men som man som löpare mår bra av att ha. Exempelvis tror jag att det hjälper vristerna att bli starkare, det i sin tyu förhindrar exempelvis stukningar.

Okej detta är min styrketräning ungefär. Jag tror att särskilt coreövningarna jag gör har stärkt mitt steg, det är som att jag kan hålla min överkropp mer rak i min löpning, detta är centralt tror jag och det är detta jag menar med den hårda kroppen. Jag har märkt att när jag blir trött börjar jag svänga med överkroppen, men med ökad styrka minskar graden av svängningar. Att kunna hålla sig från svängningar är mycket tillfredsställande och man känner sig mycket stark.

Okej, sorry, nu har jag lekt PT med er. Hoppas ni har någon form av utbyte av detta.

4 comments:

Anonymous said...

Hardcore! Ingen tjafsträning precis.

Sten Berg said...

Jag går inte upp i vikt av övningarna vilket jag ser som centralt!

Anonymous said...

Investera i en balansplatta igår för att få ordning på min fot. Jag förstår dock inte riktigt ditt knäböj, du gör ett knäböj samtidigt som du balanserar på plattan? Eller missförstår jag dig för det låter ordentligt svårt :P

Sten Berg said...

Ja, knäböj samtidigt som jag balanserar på plattan på ett ben. Det är inte så svårt om man koncetrerar sig. Kanske en viss uppstartssträcka men jag vet inte. Vet inte ens om det är bra, jag tror bara att det är bra.

Balansträning känns mer givande än att köra typ maskiner m.m.