Friday, December 21, 2007

Skorevolutionen i mitt huvud

Okej, just nu tänker jag mest på skor och allra mest på lätta skor, det är liksom flavour of the week här i min blogg.
Min kropp har dock sagt sitt i frågan, den är helt körd av framfota löpningen. Mina vader är helt slut och de värker till och med vid gång, i morse tog jag en runda som var oerhört tung, fast att det var ett rent återhämtningspass.

Detta att min kropp reagerar så hårt på lite förändring avseende skor och fart (har kört ren kavalitet rätt många pass i rad nu) får mig att tänka på en sak. Jag tror inte min återhämtning är så värst snabb faktiskt.

Årets Cph marathon (3.14) låg i tid tre veckor innan Sthlm (3.23). Jag var inte i närheten att återhämta mig till Sthlm. Efter Berlin var jag också mkt seg länge efteråt. Jag tror helt enkelt att jag måste våga tänka på detta innan jag går in i min fortsatta träning inför loppen 2008.

Det enda jag kan komma på som jag hoppas ska hjälpa mig återhämta mig bättre är att jag som tidigare nämnts mer strukturerat kör styrka. Detta borde betyda att jag håller bättre över ett helt lopp och därmed återhämtar mig snabbare.

En sak till kan jag komma på som jag kan göra för att optimera mina två lopp som ligger nära varandra 2008 (Boston och Sthlm, 5 veckor emellan)är att fundera på skoval. Lättare skor kanske innebär större press på muskulaturen än tyngre? Eller är det tvärtom? Eller beror det på hur tränad man är? Hjälp mig?

2 comments:

forget 4P said...

Kan nog inte hjälpa dig speciellt mycket är jag rädd, men ett tips kan jag ge och det gäller nog alla löpare egentligen; att man ska våga vila. Planerade fram till maran i går och försökte lägga in rena återhämtningsveckor efter en del veckor, får se om jag kan hålla det för det är ju så förbaskat tråkigt att vila... ;)

Vad gäller skofrågan så tror jag personligen att tyngre skor dämpar mer men belastar övre delen av benen mer än lätt, som kanske belastar nedre delen och fotlederna mer. Vad vet jag...

Anonymous said...

Om du kör mycket med snabba skor innan tävlingen blir det ju ingen skillnad i belastning mot träningen. Man delar ju upp träningeveckan i tre delar á 70-20-10 (70% lågintensivt, 20 medel och 10 hög). Om du kör snabba skor på 20 och 10 delarna och några lågpass innan så skulle jag rekomendera de snabba skorna.

Btw: är förkyld och måste ställa in söndagen.