Thursday, December 13, 2007

Haile


Se denna film, se sedan del två och del tre.
Bara det faktum att jag typ femton sekunder efter Haile klev över startlinjen i Berlin ger mig gåshud.
Detta är bra tv, eller vad det nu kan tänkas kallas när det är i datan.
Det är typ 25 minuters tittande, men ta er den tiden, detta är bra.

Betänk att det är marathon Haile springer, det är liksom inte så att han vandrar runt i parken så att säga. Fast allt han gör ser ut som om det var just vandra runt i parken han gör hela tiden.

Se sedan gärna det här. Sebastian Coe utnämner det till ett av de största löparögonblick han skådat. Tergat vs Haile i Sydney 2000, kolla in stegen kolla in striden. Detta är inget annat än konst, stor konst.

Bara att höra Hailes steg, jag måste erkänna, detta får mig att vilja sluta mitt dagarbete och försöka bli ett fattigt afrikanskt barn som vallar kor och springer 20K om dagen barfota.

Suck, hur kunde gud göra mig till vit medelklass svenne.

No comments: