Friday, December 7, 2007

Svackor

Jag känner igen detta så väl, jag vet att de kommer, de kommer alltid, svackorna. När löppassen inte känns roliga och inspirerande, det är i dessa tider man prövas som löpare. Jag kan nog säga att jag är inne i en svacka just nu. Vet inte hur djup den kommer bli och vet inte om den kommer hålla i sig. Intressant med mina svackor är att när jag konstaterar att jag är inne i en, ungefär då brukar det vända och löpningen blir rolig igen, hoppas det mönstret håller i sig.

För övrigt gäller det bara att försöka hålla sig flytande under dessa perioder, att mala på och inte dra ner för mycket på träningen. Jag brukar köra på nära min normala mängd men kanske skippa något pass. För att bryta monotonin brukar jag lägga om vanor en smula, springa nya sträckor eller vid nya tider på dygnet.
Ibland skiter jag i att ta med klockan ut på pass, det är ganska effektivt även om man ofta känner ganska bra vilken fart man håller ändå.

Okej, jag fortsätter mitt samtal med Gud och ber honom fylla min själ med lite gudomlig inspiration. Det vänder snart, jag lovar, och jag ska berätta om det här när det kommer.

4 comments:

Nix said...

NU vet jag!!!!
Det är då jag går till Runners Store och helt enkelt KÖPER mig ur svackan.
Har inte sett kopplingen tidigare, men den är glasklar.

Vem sa att lycka inte kan köpas för pengar? Det handlar helt enkelt bara om att de inte hittat butiken ;)

Anonymous said...

Mina tips:

1. Spring med någon du inte sprungit med förut. Även om det blir långsammare (det finns inga skräpmil).

2. Ta 3 dagar löpledigt och kör sedan ett joggpass kring årstaviken klockan 12 på lördagen. Många flickor som joggar där.

3. Ta tunnelbanan till en plats du inte brukar vara vid och spring hem utan karta.

4. Klä ut dig (kan räcka med en gammal kostym) och spring ett pass.

5. Gör en långtur. Spring 2 mil, fika i 30 minuter på ett fik, spring 2 mil, fika, en mil till och hem.

6. Hyr hem ett rullband och spring naken framför ett marathonpass med Simpsons. Ju konstigare desto roligare.

Sten Berg said...

Tack för era tips. Jag brukar köpa mig ur svackor. Bar adet att jag just nu, tro det eller ej inte behöver köpa en enda grej. Eller mer exakt, inte är sugen på ngt. Skulle vara ett par icebug då men känns som lite tveksamt om det verkligen är en skön sko.

N´Batha, jag gillar dina tips. ska åka ut till en avlägsen förort och sedan springa hem. Mkt trevlig idé.

Anonymous said...

Vad kul! Jag gillar din blogg.

Mera hardcore är att spring naken på natten. Fungerar bättre på sommaren.

Ibland lyssnar jag på talböcker när jag luffsar långpass. Kan göra det lite kul.

Ta tåget till Eskilstuna, byt om på stans badhus (500m från stationen), löp en runda du mätt upp på google earth, duscha och simma på badhuset igen, käka en middag på kinakrogen och ta dig en välförtjänt öl, åk hem. Kan prövas på alla städer i omgivningarna.

Om du behöver oväntat löpsällskap:
http://www.funbeat.se/life/person/overview.aspx?PersonID=1150