Tuesday, September 4, 2007

Krigets och knarkets musik



Den tappre löparen och den mycket underhållande marathonbloggaren Jonas (mannen som fick mig att inse att jag är manisk) skriver idag på sin blogg om vad han ska lyssna på under sitt marathonlopp i Las Vegas.

Jonas får mig att minnas att jag länge planerat skriva ett inlägg om musik och löpning. För mig är de två tätt sammanlänkade saker, jag lyssnar ofta på musik under mina pass.

De gånger jag inte gör det är när det finns något annat jag vill lyssna på. Exempelvis mitt löpsteg, eller vårens första fågelsång, eller vinterns totala tystnad.

Jag lyssnar just nu inte så mycket på musik jag gillar utan har under ett par veckor mest testat en annan typ av musik, hård techno och säckpipa. När säckpipehelvetet sätter igång känner jag mig som Mel när han löjlar runt i högländerna i sitt mästerverk Braveheart. När jag lyssnar på det sena 80-talets och det tidiga 90-talets techno känner jag mig som Shaun Ryder på Speedball.

Känns som att det är krigets och knarkets musik. Det är musik som ska ingjuta mod.

Med detta sagt ska jag nu berätta speciellt för Jonas hur jag ser på marathon och musik.

Under mitt första marathonlopp lyssnade jag på musik men insåg mycket snabbt att jag inte borde göra det, det var så mycket roligare att lyssna på alla som stod längs vägen och hejade! Hade ingen aning om att människor som hejade kunde betyda så mycket men det gör de.

Sedan dess har jag låtit mina lopp ackompanjeras av endast publiken, mitt löpsteg och min egen andning.

9 comments:

Anonymous said...

Men du är väl inte manisk... Eller?

Sten Berg said...

Nej verkligen inte! Skojade bara, det var ironi!

Sten Berg said...

http://www.cafe.se/?id=13577&threadid=429126

Anonymous said...

"Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal", är ett gammalt Thåström-citat som jag måste använda oroväckande ofta mot mina nära och kära. Och andra.

Jag tror faktiskt att jag blev kallad manisk av en kollega idag...

Sten Berg said...

Ja mycket skit får man höra.
Mitt värsta är ärligt frågan "Vad springer du ifrån Allan?"

Huwa

Anonymous said...

Ignorans och dumma frågor?
Dig?
Döden?

Tre möjliga svar i alla fall...

Anonymous said...

Jag fick just en bild framför ögonen på döden i jympadojor, jagandes folk till höger och vänster under valfritt motionslopp.

Kanske inte riktigt Bergman-värdigt. Schack kanske är bättre...

Mer Adam Sandler.

Undrar hur Adam Sandler hade gjort sig i sjunde inseglet?

Sten Berg said...

Nils Poppe klarade sig ju med all heder i behåll ! Så Adam skulle väl också göra det då.

Döden,ärligt den enda utstyrsel jag skulle kunna tänka mig att vara på ett marathon.

Anonymous said...

Tack för tipset Allan! Jag kanske kan våga mig på att försöka springa utan musik när min kondition och styrka blivit bättre. Just, nu är den min krycka.