Sunday, September 23, 2007

Leap into the void


Detta fantastiska fotografi har jag haft i mitt rum sedan jag var kanske nio år. Såg fotot i en museishop och frågade mamma om jag kunde få det som vykort, det fick jag och sedan dess har jag haft den med mig vart jag än har bott. Nu sitter den inramad i mitt vardagsrum.
Bilden heter Leap into the void och jag vet inte exakt varför jag gillar den, tror att jag tycker om att symbolen att våga hoppa ut i det okända på något sätt och att jag beundrat Yves Kleins mod.

Men detta är helgens stora besvikelse, någon som jag känner och jag talade lite om Leap into the void i fredags. Hon hävdade att fotot är trickfotat. Nej jag orkar inte skriva mer, men jag har kollat upp det och det verkar vara så att det är fejk (eller vad man nu ska kalla det). Tanken har under mina mer än tjugo år med bilden inte ens slagit mig att fotot inte är på riktigt.

Jag vet inte vad jag ska göra nu, kanske får bildjäveln bara ytterligare djup nu. Eller så lär den mig att det som händer på bilden är farligt och ingen frisk människa kan tro att bilden är äkta.

1 comment:

Anonymous said...

Ett fejkat foto är lika verkligt som den mest fantastiska målning. Det är de känslor som den skapar som är verkligheten, inte eventuella retuscheringar.

Fortsätt du att dyrka bilden och ha den i dina hem. Bilden är sann för dig, och det är det enda som betyder något.