Friday, August 17, 2007

# 1. Träning är det roligaste som finns

Träningen, med allt vad den innefattar, är det roligaste som finns. Tillåt inget annat att vara roligare.

Det finns inget roligare än att träna, träningen är ett inslag i livet som förgyller alla typer av situationer. Ska man på fest så kommer festen bli roligare om man just sprungit och ska man ut och resa blir resan roligare om man springer under den exempelvis.

Allt i livet blir roligare av att man tränar men framförallt, roligast i livet är träningen!

Vidare ska träning inte vara skönt, det ska vara otroligt jobbigt, det ska göra ont och allt detta är och ska vara roligt.

Var noga med detta, vad i träningen det är som är roligt, försköna inte. Detta är en fråga om tankekraft, kanske står det att jämföra med exempelvis hjärntvätt, eller mer allmänt med vissa samhällsnormer. Om alla i en viss given population är överens om att något är gott så blir det gott, det blir gemensamma smakpreferenser som inte ifrågasätts, dessa kan över tid ändras och är över tid elastiska, man kan betingas om, både på kollektiv och individuell nivå.

Man kan lära sig själv, lura sig själv, att löpträning är det roligaste som finns. Och att det roligaste med träningen är att det gör ont och är sjukt jobbigt. För detta är ett faktum, träning är sjukt jobbigt (mer om det i senare lagar). Det finns pass då jag efter en viss tid kan tänka mig att befinna mig nästan exakt varsomhelst förutom just exakt ute i spåret just när jag är där och det är åt helvete med vädret, fötterna är blöta och det är kallt ute vill jag byta med vem som helst på hela jorden. Jag kan exempelvis tänka mig att byta med den där olycklige elefantskötaren som …. ja ni kanske sett på youtube vad som händer honom. Grejen är att ändå tycka det är det roligaste som finns, det är kul att vara därute i spåret även om det känns som att man har huvudet i en elefants röv . Jag tycker det är kul att vara därute med blöta fötter och i bitande kyla. Jag tycker det för jag har bestämt mig för att det är det roligaste som finns. Och det roligaste av det roliga är när det är fullständigt åt helvete tungt och jobbigt.
Äventyret, kanske är det äventyret jag lyckas lura mig själv med. Att det är ett äventyr.
Viktigt här är ju att påpeka att vissa pass går otroligt lätt och man springer fort och bra utan större ansträngning, dessa pass kommer alltid vara roliga, det är liksom inte här skon klämmer så att säga. Det är att finna glädje och det roliga i det mörkaste mörkret som är det viktiga.

4 comments:

Alessi said...

Carolina Klüft???

Anonymous said...

Träning ska vara jobbigt/jävligt.

Henrik said...

Som Martin Luther King sa i sitt sista tal:

Only when it is dark enough can you see the stars.

Sten Berg said...

Emilio Ingrosso????????