Wednesday, January 23, 2008

Kenya


Okej, jag erkänner att detta inlägg lika gärna kunde handla om någon annan orätt som världen har att bjuda, men nu är detta en löpblogg, varför jag som löpare närmare följer händelserna i Kenya just nu än någon annan oroshärd i världen.

Marathonlöparen Wesley Ngetich dödades nyligen. Detta känns verkligen hemskt, nej jag känner nu hur otroligt banala alla ord jag skriver ner blir.
Ett folk lider och om jag ska vara ärlig, riktigt ärlig så tänker jag mest på en sak, jag tänker på löparna, det blir mitt sätt att förstå kanske lite av det lidande folket känner. Att löpare inte kan delta i lopp, inte delta i OS.

Jag förstår att det inte är vad det Kenyanska folket går runt och funderar på just nu, men jag gör det.

Hoppas inte politik och girighet återigen ska få skapa gränslöst lidande för ett folk, hoppas de stolta och fantastiska löparna från Kenya kan springa snart igen.

Jag bryr mig givetvis mest av allt om folket, alla de som mist någon, alla som bragts om livet, men det är för stort och svårt att riktigt förstå. Det lilla, det jag själv lite lite kan relatera till, det kan jag ana om ni förstår hur jag menar.

No comments: