Monday, January 28, 2008

Min träning i vår

Okej, jag erkänner, jag har i vanlig ordning slutat följa allt vad program heter, det funkar bara sådär för mig alltid när jag ska följa olika program. Stötvis funkar det perfekt, i längden händer det dock alltid något som hindrar mig från att följa med programmen. Inte nödvändigtvis att jag tränar mindre för det, bara annorlunda.

Nu gör det inte så mycket att jag trillar ur programen då jag tror mig veta lite om hur min träning bör gå till ändå.

Ungefär såhär tänker jag träna denna vår med vissa variationer i hårdhet och längd beroende på vecka.

2 tröskelpass/vecka
1 backpass/ vecka kombinerat med lättare jogg
1 långpass/vecka
1 intervallpass/vecka
1 styrketräningspasspass/vecka

Detta ger 6 pass/ vecka och känns som en lagom träningsdos tycker jag. Min ambition var att denna säsong komma igång på allvar med två pass om dagen men det får nog vänta tills det är vår och lite mer ljus ute.

Angående min atröskelpass ligegr jag nu och pumpar ganska många pass på typ 13-14K. Jag funderar på att sänka ner dem till 10 eller 11K och verkligen koncentrera mig på farten nu. En lagom nivå är att ligga under 4 på kilometern och sedan inte höja farten nämnvärt men ibland köra lite längre pass med bibehållen fart.

Okej, så ser min plan ut, den kommer givetvis spricka ibland, men det tänker jag inte bry mig om, detta är mitt ideal.

Vänligen, kom med synpunkter på detta, någon som tycker jag ska ändra något i mitt program?

9 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att det ser bra ut. Jag tror att om man ska träna 6 pass i veckan att man tjänar mer på att ha två dagar med dubbla pass och två enstaka pass per dag och vila tre dagar än att träna sex dagar och vila en.

forget 4P said...

Är det inte vår nu?

Ja, vad ska man säga... ska man försöka ge råd åt en som är mer än timmen snabbare på maran... ;)

Nej, men det ser bra ut, gäller som sagt bara att hålla i.

Hur långa intervaller hade du tänkt köra/växla mellan? Tusingar? 400?

Sten Berg said...

Det brukar vara tusingar och fyrahundringar, men jag är öppen för förslag.

M: Ja kanske att man vorde köra dubbla typ två dagar i veckan.

Löparfantasten said...

Tycker också att det ser bra ut.
Själv försöker jag följa fyra timmars gruppen men stryka lördagspasset eftersom jag styrketränar på gym två ggr per vecka också. Tror faktiskt att man behöver vila ibland. Plus att tiden blir knapp.

Nix said...

Äh - min uppkoppling la av precis när jag skickade förra inlägget. Du får det i kortform.

Jag "saknar" lättdistanser, dvs 20-30 sek över tröskelfart. Men det kanske är det som är de planerade dubbeldagarna. Mängd utan att slita alltför mycket.

4*4 min i VO2max-fart med tre minuters vila fick jag som tips.

Sten Berg said...

Tack Nix!
Ja lättdistanser kan man kanske sakna, men jag planerar att köra det i samband med mina backpass.
Vet ej om det funkar så, men så hade jag tänkt göra.

Nix said...

Det funkar. Kör dem som uppvärmning, avslutning så är det ett utmärkt sätt att bygga mängd.
Sedan har du ju som sagt morgonpassen att ta till som lättdistanser när du vill skruva upp det lite till...
Eller kanske senkvällslöpning i ditt fall? Morgnar och du är kanske inte "a match made in heaven" ;)
Provade för övrigt 4x4 som tröskelpass idag. Kör man det som VO2-max så blir man trött... Lite lättare för dig dock - eftersom det ju kommer att vara rejält kortare än att köra tusingar.

Nix said...

Okej jag ÄR en idiot...
Jag ger ett litet Mattetal:

Allan är en jätteduktig löpare som utan problem kan springa i 3:45-tempo. Nix är en låghalt pajas som kanske i sina bästa stunder kan komma ner i 4:14-tempo.

Vem av Allan och Nix kommer att springa längst under 4 minuter?

Kommer Allan eller Nix att komma över en kilometer?

Svaret på båda frågorna är att Nix inte kan räkna i inlägget ovan...

4*4 är naturligtvis jobbigare än tusingar för elitlöpare, eftersom det sker i tusingfart - men under längre tid.

Sten Berg said...

Du äår ingen långhalt pajas. Du är helt fantastisk löpare Nix.